Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Deze slogan van de Belastingdienst is absoluut niet van toepassing op de autokostenregeling voor ondernemers. In dit artikel worden de verschillende mogelijkheden behandeld zoals ze gelden in 2010. Bron voor dit artikel is de website van de Belastingdienst en het Handboek Ondernemen 2010.

Welke kosten zijn er allemaal?
Naast de aanschaf en benzinekosten zijn er ook nog andere kosten voor uw auto. Zoals: motorrijtuigenbelasting, verzekeringspremies, afschrijving, onderhoud en reparatie, belasting zware motorrijtuigen (voor vrachtwagens) en overige kosten. Schaft u een bestelauto aan, dan kan een vrijstelling van de bpm van toepassing zijn. Lees hierover meer op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-02.html.

Keuzemogelijkheden

Heeft u een auto, dan gebruikt u die waarschijnlijk zowel privé als zakelijk. De regeling is bedoeld om deze splitsing inzichtelijk te maken voor de belastingaangifte. Tenslotte, als u de auto privé gebruikt, heeft u daar voordeel van. Dit voordeel dient u te verrekenen volgens de regels van de Belastingdienst.

Als u een auto zowel privé als zakelijk gebruikt, zijn er twee opties:
1. U rijdt in een auto van uw onderneming;
2. U rijdt in uw eigen auto.

De keuze die u maakt heeft gevolgen voor de wijze waarop u de autokosten en de btw moet bijhouden in uw administratie. U dient een keuze te maken voor zowel de inkomstenbelasting als voor de btw. Dit hoeft niet per se dezelfde keuze te zijn.

Als u minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan is uw auto per definitie van uw onderneming en kunt u niet kiezen. Rijdt u meer dan kunt u wel kiezen. Deze keuze maakt u eenmalig bij de aanschaf van de auto. Daarna kunt u die keuze niet meer wijzigen. Dat kan pas weer bij de aanschaf van een nieuwe auto.

De volledige regeling kunt u lezen in hoofdstuk 8 van het Handboek Ondernemen. Deze is te downloaden en gratis te bestellen op http://www.belastingdienst.nl/download/1042.html.

Rittenadministratie
Voor de kostenverdeling tussen privé en zakelijk en om aan te tonen dat u minder dan 500 kilometer per jaar rijdt, dient u een rittenadministratie bij te houden. De volgende gegevens moeten hierin staan: het merk, type en kenteken van de auto, de periode en de ritgegevens. De gegevens per rit bestaat uit: de datum, de begin- en eindstand van de kilometerteller, het vertrek- en aankomstadres, de route (als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen), of het een privé- of zakelijke rit betreft en eventuele privé-omrijkilometers als u tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers heeft gereden.

In het model wat gebruikt wordt bij de workshop Boekhouden in Excel van De Opstartcoach kunt u ook uw rittenadministratie bijhouden. Dit model krijgt u gratis mee bij deelname aan de workshop.

Wanneer maak ik welke keuze?
Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Dit is voor iedereen anders en hangt af van welke auto u rijdt, de gebruikte brandstof, nieuw of tweedehands en hoeveel kilometers u per jaar zakelijk en privé rijdt. U zult dus elke keer bij de aanschaf van een auto een rekensommetje moeten maken wat het voordeligst is. Een paar handvatten wil ik u hier wel meegeven.
Een goedkope auto kunt u het beste als privéauto gebruiken. Bijvoorbeeld een tweedehandsauto, maar ook een zuinige auto of een auto op gas of diesel. Tenslotte mag u voor elke zakelijke kilometer 19 cent aftrekken. Koop je daarentegen regelmatig, eens in de zoveel jaar, een nieuwe auto, en dus veel afschrijving, dus is het juist handiger om de auto als ondernemingsvermogen te rekenen. De btw kunt u dan ook aftrekken van de belasting. Wel moet u een bedrag verrekenen voor het privégebruik van de auto. Vanaf 1 januari 2010 is dit bedrag afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.

Vragen
Wilt u weten wat in uw situatie het voordeligst is of heeft u nog vragen over dit artikel, stuur een bericht via het contactformulier.